عامل موفقیت یا شکست در کسب‌وکار

عامل موفقیت یا شکست در کسب‌وکار

میزان موفقیت یا شکست در بازاریابی تعیین کننده‌ی میزان موفقیت یا شکست در عرصه‌ی کسب‌وکار است. طبق گفته‌ی شرکت دان و برداستریت(Bradstreet)، عامل اصلی عدم موفقیت و شکست در چهل و هشت درصد از کسب و کارها، کندی یا ناکارآمدی در حوزه‌ی بازاریابی و فروش است. در اقتصاد رقابتی و پویا، بازاریابی کار اصلی هر کسب و کار موفقی است. بدون توجه به نوع کسب و کارتان، شما بازاریاب هستید.

بازاریابی راهبردی هنر و دانشی است که می توانید از طریق آن تعیین کنید مشتریان فعلی و آینده ی شما واقعا چه می خواهند و به چه چیزهایی نیاز دارند – یعنی محصولات و خدماتی که توانایی خرید و استفاده از آن را دارند سپس از طریق طراحی و توسعه ی محصولات و خدمات به مشتریان خود کمک کنید تا با برآورده شدن  نیازهایشان، احساس رضایت داشته باشند.

هدف بازاریابی راهبردی این است که شما را قادر سازد محصولات و خدمات خود را بیشتر و با قیمت بالاتر در محدوده‌ی گسترده‌ی جغرافیایی به فروش برسانید و به ثبات، قدرت و رهبری بازار دست یابید.

قانون شماره‌ی یک

نقطه‌ی شروع بازاریابی موفق این است که همیشه به یاد داشته باشید «حق با مشتری است.» آنها بدون توجه به دلایل شما، با توجه به استدلالهای خود خرید می کنند. مشتریان خودخواه، مصمم، ظالم، ناسپاس و دمدمی مزاج هستند. اما با توجه به نیازهای خواسته‌ها، امیال و تفکراتشان همیشه حق با آنها است. مشتریان هرگاه مشاهده کنند که در جایی دیگر خدمات بهتری به آنها ارائه می‌شود، لحظه‌ای در تغییر فروشنده‌ی خود درنگ نمی‌کنند.

توانایی شما در کشف خواسته‌های واقعی مشتریان و برآورده کردن نیازهایشان و مشاهده‌ی رضایت آنها، تأثیری بسزا در موفقیت کسب و کارتان دارد.

بازاریابی مجموعه ای از مهارت‌های قابل یادگیری است و باید آموخته شود. این امر از طریق یادگیری ایده‌ها و مفاهیم در ذهن و طرح مجموعه‌ای سؤال کلیدی به طور مداوم و منظم امکان پذیر است.

سوالات کلیدی، مهارت‌های بازاریابی شما را به گونه‌ای چشمگیر تقویت خواهد کرد.

بنابراین زمانی را اختصاص دهید به این‌که سوالاتی را مطرح کنید که در رشد بازاریابی شما کمک نماید.

 

قانون شماره‌ی دو

از مشتریان خود اطلاعات جمع‌آوری کنید تا بتوانید خدمات یا محصولات خود را مطابق با خواسته‌های آنان ارائه دهید البته این مورد نمی‌تواند شامل همه‌ی مشتریان شود زیرا سلایق و خواسته‌های افراد با یکدیگر متفاوت است، اما می‌توانید به جایگاهی دست پیدا کنید که تعداد بازار هدف شما به میزان قابل توجهی افزایش یافته و رضایت آنان را در پی داشته باشد.

این مورد را می‌توانید با مشاوره، نظرسنجی و تحقیقات عملی نمایید.

 

قانون شماره‌ی سه

سعی کنید هر وقت درباره‌ی کاری که می‌تواند باعث بهبود بازاریابی‌تان شود مطالعه یا تفکر می‌کنید، فورا اقدامی عملی انجام دهید. درنگ نکنید. احساس فوریت و تعهد در مورد انجام آن عمل را در خود پرورش دهید. اینها ویژگی‌های مهم تمام افراد موفق در زمینه‌ی کسب‌وکار است.

 

کلام آخر

مهارت بازاریابی همانند علوم دیگر نیاز به مطالعه، تحقیق و آزمون و خطا است و نمی‌توان با قطعیت در شرایط خاص در مورد مسئله‌ای از آن صحبت کرد و راهکاری را ارائه نمود. بزرگان این علم نیز تاکید کرده‌اند که بازاریابی نیاز به مطالعه و خلاقیت دارد تا بتوان در شرایط متفاوت راهکارهای مناسبی را ارائه داد و این راهکارها بایستی انعطاف‌پذیر باشند تا اگر با مشکلی مواجه شدند، بتوان راهکار جایگزین ارائه داد.

 

منبع: کلید‌زندگی

۵
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۴ (۱ رای)
دیدگاه ها

پاسخی را بگذارید