هدف از ایجاد کسب‌و‌کار

creating a business

هدف از ایجاد کسب‌و‌کار:

شاید اولین جوابی که به ذهنتان برسد که هدف از ایجاد کسب‌و‌کار چیست، پاسخ دهید که فروش و سودآوری. اما این جواب فقط قسمتی از ایجاد یک کسب‌وکار است و در این مقاله به مهترین جواب این سوال پرداخته شده است، پس با ما همراه باشید.

مهمترین هدف:

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که هدف هر کسب وکاری تنها به دست آوردن سود است. هدف واقعی همان‌طور که پیتر دراکرا می‌گوید: «به دست آوردن و حفظ مشتری است. تمام تلاش‌ها در کسب و کاری موفق به گونه‌ای در جهت جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیم است. سود دهی نتیجه‌ی به دست آوردن مشتریان و نگهداری آنها به روشی مقرون به صرفه در دراز مدت است.

هزینه‌ی جذب مشتریان در مرحله‌ی نخست بسیار بالاست. هزینه‌ی حفظ و نگهداری آنها بسیار پایین‌تر از هزینه‌ی جذب آنها خواهد بود. اگر موفق‌ترین شرکت‌ها در زمینه‌ی بازاریابی را مورد مطالعه قرار دهید، در می‌یابید که راهبرد تمام آنها جذب مشتریان جدید و سپس حفظ و نگهداری آنها است.

کیفیت به عنوان راهبرد بازاریابی

شاید سودآورترین راهبرد بازاریابی توسعه‌ی محصولات و خدمات با بالاترین کیفیت باشد. «کیفیت» قدرتمند‌ترین و موثرترین راهبرد بازاریابی است. در مراحل اولیه، عامل اصلی نود درصد از موفقیت کسب‌و‌کارتان، کیفیت محصولات تولیدی‌تان است. افراد همیشه از عرضه کنندگان محصولات و خدماتی با کیفیت بالا خرید می کنند، مبلغ بیشتری می‌پردازند و برای خرید دوباره به آنها مراجعه می کنند.

کیفیت چیست؟

سال‌ها این موضوع مورد بحث و مناظره بوده است. فیلیپ کرازبی، مؤسس دانشگاه کیفیت می گوید: «کیفیت، میزان کارکرد محصولتان مطابق ادعای شما در زمان فروش و پس از آن است.

بهترین تعریف یک برند که شهرت شما در بازار به شمار می‌رود، عبارت است از «قول‌هایی که می‌دهید و قول‌هایی که به آنها وفادار می‌مانید.» درجه‌ی کیفیت شما را عواملی مانند اینکه چه میزان محصول یا خدمات شما مطابق با قولی است که به مشتری داده‌اید، تعیین می‌کند.

 

دومین راهبرد

دومین راهبرد اساسی برای بازاریابی موفق، کیفیت خدمات پس از فروش است. طبق تأثیر سود بر راهبرد بازاریابی، تحقیقی که سال‌ها در دانشگاه هاروارد انجام می‌شد، کیفیت یک محصول دربرگیرنده‌ی دو پارامتر است: خود محصول، و فرآیندی که محصول فروخته و پشتیبانی می شود.

مسئله تنها خود محصول نیست، بلکه نحوه‌ی برخورد شما با مشتری از اولین تماس تا تعهدات و ارتباطات در مدت زمان استفاده از محصول یا خدمات شما نیز مهم است. افراد بدون توجه به قیمت همیشه سراغ فروشندگان محصولات و خدمات با کیفیت بالا می‌روند.

 

مشتریان چه احساسی درباره‌ی شما دارند

Customer Relationship

عامل حیاتی دیگر برای موفقیت در بازاریابی، ارتباطات است. امروزه بیش از هر زمان دیگری در می‌یابیم که کیفیت روابط در کسب وکارمان نشان دهنده‌ی توانایی ما در جذب و حفظ مشتری است.

گاهی از مخاطبان خود بپرسید: «چند درصد از تصمیم گیری مشتریان از روی احساسات و چند درصد منطقی است ؟»

بعد از دریافت تعدادی پاسخ، متوجه می‌شوید: «افراد صد درصد احساساتی هستند. آنها از روی احساسات تصمیم می‌گیرند و سپس آن را منطقی توجیه می‌کنند. آنها اینگونه احساس می‌کنند و این باورهایشان است که احساس بعد از خریدشان را شکل می‌دهد و تعیین می‌کند که آیا اصلا خریدی انجام خواهند داد یا خیر.

یان کارلسون مدیر سابق خطوط هواپیمایی اسکاندیناوی که این شرکت را به یکی از سودآورترین شرکت‌ها در اروپا تبدیل کرد، با توجه به تجربه‌هایش کتابی با عنوان لحظات حقیقت نوشت. او در کتاب خلاقانه‌اش اشاره می‌کند که هر ارتباط و تماس با مشتری، لحظه‌ی حقیقت است که تأثیری به جا می‌گذارد و تعیین می‌کند که آیا مشتری مایل به ادامه‌ی همکاری هست یا نه.

از آنجا که هزینه‌ی راضی ساختن مشتری فعلی یک دهم هزینه‌ی بازاریابی، تبلیغات، ترویج و فروش به یک مشتری جدید است، شرکت ها با توجه و اهمیت فوق العاده‌ای که به مشتریان می دهند، آنها را جذب و حفظ می کنند، که این کار به سودآوری بالا و رشد سریع منجر خواهد شد.

جذب مشتری

customer attraction

هر شرکتی در کسب‌وکار «جذب مشتری» است. تمام شرکتها هزینه‌ی جذب مشتری معینی دارند، چه این را بدانند و چه ندانند. این هزینه شاید مهم ترین عامل در موفقیت هر کسب و کاری باشد.

هزینه‌ی جذب شامل تمام پولهایی است که به شخصی می‌پردازید و به روشی مشتری را برای اولین بار به دست می‌آورید. هر شرکتی تنها در صورتی در کسب‌و‌کار باقی می‌ماند که بتواند مشتریانی را جذب کند که هزینه‌ای کمتر از سود خالصی که مشتری در دراز مدت با خرید از شرکت برای آن به ارمغان می‌آورد، داشته باشد.

هرگاه مطلبی در مورد شرکت‌هایی می‌خوانید که میلیونها یا حتی میلیاردها دلار فروش دارند اما هنوز در حال از دست دادن پولشان هستند، در حال مشاهده‌ی مثالی از این جمله‌ی قدیمی هستید که می‌گوید: «ما در هر فروش پول از دست می‌دهیم، اما امیدواریم که در حجم بالای فروش جبرانش کنیم.)

وقتی شرکت ها پول خود را از دست می‌دهند، اساسا به این دلیل است که هزینه‌ی جذب مشتری برای آن شرکت بیشتر از کل سودی است که مشتری برای شرکت حاصل خواهد کرد.

اگر شرکت شما بتواند مشتریانی با هزینه‌ی کمتر از سودی که حاصل می‌کنند به دست آورد، می‌توانید هر مقدار که می‌خواهید برای جذب مشتریان بیشتر، خرج کنید. این یکی از بزرگ‌ترین رازهای موفقیت در کسب و کار است و برای بازاریابی مؤثر الزامی است.

 

منبع: کلیدزندگی

 

 

۵
دیدگاه ها

پاسخی را بگذارید